ALVÁSBA MERÜLNI
Jes
Bertelsen: A MOST MENYORSZÁGA címû könyve fenti cím alatti fejezete nyomán (: ez ugyan csak azt jelenti, hogy kihagytam pár szót, mert csak zavarólag hatott volna
itt, vagy nagyon hosszan magyarázgatnom kellett volna!:)
Az
elôzôekben úgy vázoltuk a meditációt, mint életreszóló folyamatot a tudat
esszenciájának megvalósítására. A
leírást egy sor állapotra osztottuk fel, amiken keresztül az általános tudat egy
életen át tartó gyakorlás révén lassan közeledik ahhoz, hogy realizálja a saját
bensô lényegét. Az állapotok a
következôk:
·
Semleges megfigyelés
·
Nem válogató éberség
·
Nem-cselekvés, mint kétirányú nyitottság
·
Nyelven túliság
·
A tudat nem-kettôs esszenciájának megvalósulása
A
gyakorlási lépcsôket a napi tudat általánosan ismert, és alapvetôen jellemzô
funkcióihoz képest karakterizáltuk. Ezt az utat és ezeket a lépcsôket különbözô
módokon felvázolták a misztikusok és a különféle tradíciók spirituális
tanítómesterei újra és újra az idôk során. Ugyanis ha egy ember tényleg elkezd
egy egzisztenciális átalakulást a meditáció segítségével, és van egy megfelelô,
kompetens útmutatója, lehetôleg egy élô mester személyében, akkor minden
türelmes gyakorló éveken belül (5-20 év), a napi gyakorlása révén (1-3 óra)
maga is át fogja élni a fenti fázisokat és átváltozásokat a szivében és
tudatában.
E
munkának az alapja, amint a bevezetôben említettük a megfelelô, árnyalt
én-kiélés, és egy alapos terápiás integrációs folyamat, lehetôleg valamely okos
és széleskörû önfejlesztô menettel együtt.
Az
ember jogosan feltételezheti, hogy ezek a lépcsôk és az ezeknek megfelelô
tudatállapotok csak kevés ember számára válnak igazi tapasztalattá.
Egy
módon ez természtesen korrekt is, míg másfelôl nézve egyáltalán nem így áll a
dolog.
Ugyanis
egészen pontosan fogalmazva kijelenthetjük, hogy minden ember minimum egy
alkalommal huszonnégy óránként ‘végigjárja’ a fenti lépcsôket.
Mindannyiszor
amikor alvásba merülünk a tudat keresztülmegy a vázolt állapotokon, mígnem a
mély alvásban megérkezik – ugyan
tudattalanul – a nem-kettôs tudatállapotba.
A
spirituális tanítók idôtlen idôk óta tisztában voltak evvel. Már az
Upanisádokban megtalálható a princípium leírása: a megvilágosodott nem-kettôs
állapot rokon a mély álomtalan alvással. Ha
egy ember teljesen éber, miközben a csupasz éber tudatosságon kívül minden más
funkciója alszik, akkor megvilágosodott állapotban van.
A
következôkben az alvásba merülés minden lépcsôjét részletesen, árnyaltan
leírjuk, és összehasonlítjuk a meditatív tudatelmélyüléssel.
A
megértéshez fontos tisztában lenni avval, hogy két párhuzamos folyamat zajlik,
amikor az ember alvásba merül. Az egyik az, hogy a tudat tompulni kezd. Ébersége
lassan ‘lecsavarodik’.
A
párhuzamos folyamatban pedig a tudat levetkôzi hétköznapi funkcióit miközben
közeledik a csupasz tudatállapothoz.
Ez
a két processzus rettenesen erôsen össze van kötve. Úgy egymásba vannak
szövôdve, hogy valamely elválasztás csak sok éves tréning révén lehetséges. Úgy
nézem, hogy gyakorlatilag csak olyan valakinek van esélye egzisztenciálisan és
konkrétan megtapasztalni a tudat alvásba merülésének különféle lépcsôit és ezek
árnyalatait, aki élethosszan gyakorolta a meditációt.
Amúgy
viszont némi türelemmel az ember egész jól tudja követni az elsô fázisokat, ha
a leírás elég világos a számára.
Az
alvásba merülés elsô feltétele, hogy ellazul a test és az elme. Ha a test
feszült, vagy az elme még mindíg a harcmezôn tartózkodik, akkor lehetetlen
elaludni. Ugyanez érvényes a meditációra is. Az elsô, alapvetô lépcsô az, hogy
a test feszültség nélkül, lazán üldögél (Technikailag ugyan ez az izomzat
feszültségi egyensúlyáról szól. De esetünkben az is elég, ha egyszerûen
kijelentjük: a testnek és elmének ellazultnak kell lennie a meditációhoz).
A test most nyugalomban van,
ellazultan hever, és elaludni készül.
Az
elsô, amibe a tudat mintegy belecsúszik éppenséggel a semleges megfigyelés
állapota. Az elme elereszti azokat a
pontokat, amik a legtöbb energiát lekötötték. Ha tovább tervezgetem a
nyaralásomat, vagy megmaradok az aggodalmamnál valami problémát illetôen akkor
nagyon nehezen alszom el. Ez valami teljesen banális tapasztalat és mindenki
ismeri. Az elmének el kell engednie minden kötôdését és gondját-baját. Még ha a
test fájna is valahol, egy pillanatban mégis sikerül az elmének, a tudatnak
megszabadulnia ettôl a fókuszolástól is. De ha az elme ragaszkodik valamely
tartalmához (egy gondolat, egy emlék, egy terv) elfogadja a jelenlétét, igent
mond rá, akkor az alvásfolyamat el sem kezdôdhet. Ugyanígy, ha a tudat valami nem ellen harcol, egy problémával,
valamely aggodalommal, az alvásfolyamat akkor is megzavarodik.
A legtöbb ember alig gondol
evvel. Talán egyáltalán nem is érzi ezt; de ha kicsit is emlékszik, és ha
megvizsgálja elalvási folyamatát közelebbrôl fel fogja fedezni milyen
hihetetlen állapotokra képes a tudat: el tudja engedni az igent és a nemet,
képes feladni a probléma boncolgatást, és lemond a cselekvésrôl. Lassan,
miközben alvásba merül elveszti minden érdeklôdését a saját tartalma iránt.
Amint említettük két dolog
történik egyszerre: lecsökken a tudásfény, és a tudat ‘levetkôzik’. Minél
inkább leveti a tudat az alapfunkcióit annál inkább csökken a fény és az
ébrenlét.
Na ez az, ami a meditáció
alatt nem történik meg. Az éberség egyáltalán nem csökken miközben a tudat
levetkôzi alapfunkcióit.
Az elalvás elsô két, mindenki
által ismert lépcsôje tehát: az elme és a test ellazulása. Az elme és a tudat
tartalmai iránti elkötelezettség feladása.
Ez a
neutrális figyelem állapota.
A
következô lépcsô pedig a nem válogató, nem fókuszált tudati állapot.
Talán többen felismerik a
következô tapasztalatot. Az ember kezd
alvásba merülni, de még nem alszik. Hangot hall. Egy ajtó csapódott be?
Kutyaugatás? Valaki szólít? A telefon csengett?
Az
ember ébredezni kezd, és rájön, hogy a kicsi gyerek hívta.
Az
az állapot amiben a tudat ilyenkor van, amikor a hangot még tudja regisztrálni,
de nem képes azonosítani pontosan megfelel a meditáció válogatás nélküli, nem
fókuszált tudatállapotának. Teljesen azonosak. A tudat annyira elengedte a
fókuszkényszert, hogy az amúgy igencsak különbözô érzékelés és tartalom kezd
eggyé válni. Nincs különbség a kutyaugatás, a becsapódó ajtó, és valaki hívása
között. Csak hangok lettek belôlük. A tiszta fókuszálásnak, megkülönböztetésnek
és választásnak köszönhetô árnyaltság leredukált és retusáló.
Innentôl
kezdve viszont aligha általánosan ismert az alvási folyamat következô lépcsôje.
A
testi és elmebeli ellazultság, az elkötelezettség feladása és a lazuló fókusz
nyomán a tudat keresztül ’ereszkedik’ az aktivitás funkciókon. A mindent elöntô
inaktivitás érzése (fáradtság, elpihenés, ellazulás) lesz az uralkodó. Ebben az
inaktivitásban nyílik meg a tudat a forrása felé. A külvilág, a testi organizmus, és az elme világa mostmár olyannyira távoli
és oly kevéssé libido megszállott, hogy a tudat átesik ezen a kinyíláson a
forrásába. Ez maga az alvásba merülés pillanata. A másodperc töredékébe kerül
csak. Míg a korábbi stádiumok (ellazulás – semleges figyelem –
fókuszlazulás) percekig, netán órákig is tarthat, maga az elmerülés
pillanatnyi. Amikor pedig ez megtörténik a tudat duplairányultságú [egyformán
távol és közel a szokásos szubjektum-objektum irányultságtól-hoz] vagyis
nyitott a saját csupasz esszenciájára. Olykor úgy éli meg az ember ezt a
rányílást mint egy borzongató zuhanást, amibôl megrendülten riad fel újra.
A mély alvás, az utolsó lépcsô, a
nem-kettôs állapotnak felel meg. Azonban
sajnálatosan ekkorra a tudatfény abszolút kikapcsol. Már az inaktivitás fázisai
alatt, no és az elmerülés pillanatában általában a tudat ébersége teljesen
kialszik.
Szerintem
van valami megható abban, hogy mind között a legáltalánosabb dolog, az alvásba
merülés mutatja meg azt az utat, amin a teljesen általános, átlagos tudatnak
végig kell mennie, hogy ’realizálhassa’ tenmaga isteni és megvilágosodott
esszenciáját.
Érthetô,
hogy a mély, álomtalan alvás miért is olyan gyógyító. Azért mert a valóságban
ez a teljesség boldogságos állapota. Ugyanaz, mint a megvilágosodott állapota.
Az alvó ugyan nem tudja ezt az alvás alatt. Ez az egyetlen különbség.
De
az az ember, aki tudatosan végig tudja járni azt az utat, amit mindenki
végigjár elalvása közben közelebbi és mélyebb rokonságot fog érezni mindenki
mással kapcsolatban is. Ez a rokonság az öröm érzése azért, mert a kozmosz
mindenki számára egyformán lehetôvé tette ezt a tapasztalatot. De ez együttérzés
avval a kielégítetlen sóvárgással és szenvedéssel kapcsolatban is, ami abból
adódik, hogy a legtöbben nem képesek tudatosan elérni az isteni forrást.
Amikor valaki mély álomtalan alvásba
merült nem a saját identitásában idôzik. Az alvó ember elfelejti a nevét, és
semmit nem tud magáról. Ugyanezen a módon vetkôzi le a tudat az énnel, és a
bôvített személyiséggel való azonosulását, amikor a meditációs folyamat során
átmegy a dupla irányultság nyitottságán, majd a fogalom nélküliségen keresztül
a nem kettôs esszenciába merül. Az
identitás ezen felfüggesztése ugyan nem tartós. De ettôl még nem kevésbé
provokáló. Amilyen hosszan, vagy röviden a tudat a megvalósulás-a állapotában
van addig az identitás iránti érdeklôdés és elkötelezettség föl van függesztve.
A
mély álomtalan alvás pre-tudatos és pre-duális. A realizáció nem duális éber
állapota transz-duális, és túl van az általános
tudatosság funkcionális szféráin.
A
mély alvás állapota nagyjából egészébôl zárt a külvilág, a testi és elmebéli
belvilág felé. Az éber nonduális állapot nyitott a külvilágra, a testre és a
belvilágra is, noha ez a három tartomány nem úgy határolódik el, és nem is úgy
definiálódik mint amit az általános tudat él át.
A pre-duális állapotban az
ember alszik.
A transz-duálisban teljesen
éber.
Ez ugyanaz az út, és ugyanazok
az ajtók, amik az általános tudatot a mélyalvásba, vagy a megvilágosodott
állapotba vezetik.
Micsoda felszabadító
egyenlôség, hogy a legmagasabb jóba érkezés megadatott minden embernek; és
milyen csudálatos bôség, hogy minden ember, és igen, minden egyes lény alvásba
merülése során, rádásul minden huszonnégy órában végigvezettetik a mélyére
tekintve általában szenvedô átlagos tudatállapottól
az abszolút megelédedettségig.
Nem
egy figyelemreméltó poén, hogy a kozmosz a legértékesebb ajándékot a
legáltalánosabbba rejtette, a legnévtelenebbe, amit csak el lehet képzelni,
éppenséggel az elalvási folyamatba?
A szellemi nem valamely
tehetség, netán egy elit privilégiuma; a szellemi mindannyiunkké ugyanolyan
mértékben. Talán éppen ez az általános, anonym kvalitás teszi oly nehézzé a
spiritualitás realizálását. Ami nem vezet egy még inkább ragyogó énhez. Nem
vezet valamely eredeti személyiséghez, vagy zseniális kreativitáshoz. A
spirituális élet az örömhöz vezet, mert rányit a hálára. No és együttérzéshez
is vezet, mert rányit az együvétartozás élményére, úgy az egyes emberrel, mint
az egész emberiséggel kapcsolatban.
*
Kommentár: A fenti tanítás
fordítását elsôsorban jegyzetanyagnak szántam (netán függeléknek majd) a
transzperszonális antológia fordításom végeztével írandó esszéhez. Amiben össze
kívánom foglalni a köny tanulságait is, de leginkább a fordítás mellett közel
egy éve folytatott ‘dzogcsen’ (a Legnagyobb Tökéletesség; vagyis a nem-kettôs
tudatállapot: lásd fent!) ihlette tanulmányaim és gyakorlásom tapasztalatait
kívánom majd rendezni, és átvilágítani benne.
Az antológia fordításban a
333. oldalon tartok, és már csak 27 oldal hiányzik, de bevallom agyilag némileg
belefáradtam a dologba (no és a kevés visszajelzés sem igazán lelkesít), ezért
is gondoltam ‘kiruccanni’ kissé a mélyebb megközelítés irányába.
De sokkal fontosabb az, hogy mondhatni
a fenti tapasztalatkört illetôen jutottam a legmeszebbre (közelebbre:) a
realizálást illetôen. Meglehetôsen hosszan vagyok képes ugyanis alvásba merülni
úgy, hogy már régen alszik az egész szervezet (egóstul!:), miközben a tudati
éberség egyre ‘ragyogóbb’, és kívül, belül regisztrál, ‘átvilágít’ mindent
mígnem… rátárul Tennen-Magára. A tapasztalások csak kis részét lehet így-úgy
megfogalmazni, de talán segít másoknak is, ha megpróbálom mégis vázolni
némelyiket (tekintettel a dolog néhány veszélyére is - alább).
Ugyanis,
bizonyos tekintetben a legfontosabb és legértékesebb emberi tapasztalat és
esély (megvilágosodás, megszabadulás, üdvözülés, stb) talán ‘legkönnyebben’
elérhetô ajtajának küszöbére léphet az, aki megpróbál odafigyelni és éber
maradni elalvása közben. Ez elvezethet az álomjóga gyakorlásához, de igen nagy
szolgálatot tehet majdan a halál pillantában is! Ezt a kérdéskört itt most nem
boncolgatnám tovább, de úgy érzem néhány mondatban vázolom kell azt a
látásmódot, ami egyáltalán lehetôve tehet ilyesmit.
Nos, a kulcsszó, fogalom természetesen a megfoghatatlan, de felfogható TUDAT.
(Másunk ugye jószerivel nincs is, mint az amirôl a tudat-unk tudósít!) Amirôl a
‘lemenô nap országai’ (Ch. Trungpa:) ún. tudománya lényegében semmit nem tud.
Az agy akár atomokig való boncolásával, az ingerlékeny területek ilyen – olyan
leltározásával, stb. is csak a tudat mûködésének tüneteit képes regisztrálni.
Errôl a könyvfordításban részletesen olvashat, akit érdekel. Az ehhez csatolt KÖZBEVETÔLEG címû függelékben
pedig arról, hogy hol is tart a hivatalos ‘lélektan’, vagyis a pszichológia,
pszichiátria konkrétan napjainkban. Röviden: a hatalmi és profithajhász
pénztekerészeti, gyógyszeripari érdekek kiszolgálója, vagy foglya; vagyis nem csak
tudatlan, hanem ‘tudatosan’, azaz érdekei szerint hazudik és hamisít is.
A transzperszonális
tudományágak a legjobb esetben is csak megtûrt furcsaságok a ‘szaktudományok’
intézményeiben… egyelôre?! Ehhez képest, amint látható a fordításban,
elsôsorban a ‘feljövô nap országai’ (Ch.T.) tradícióinak köszönhetôen a
transzperszonális pszichológia pld. nagy vonalakban legalábbis már vázolni
képes a tudatdimenziók, állapotok holoarchikus ‘térképét’, sôt bizonyos
mértékig már bizonyítani is képes állításait. Ígéretesek a csírázó komplex,
kreatív terápiák is.
De a ’tudat tudományát’ illetôen
a tiszta forrás (mindenféle értelemben:) a keleti, elsôsorban budhista
tradíció. Aminek ‘csúcsa’ pedig a leginkább talán Padmaszambhava nevéhez köthetô, és néhány évtizede még szigorúan
titkos Dzogcsen, vagyis A Nagy Tökéletesség tanítása, azaz gyakorlata. Itt
most csak azt húznám alá, hogy nem vallásról van szó. (Olvassátok ez ügyben a
Dalai Lámát feleim!:) Elhinni nem kell,
sôt nem is ajánlott semmit. Mindenki láthatja, aki kicsit is belemerül a ‘téma’
tanulmányozásába, hogy életünkben és világunkban minden ellenkezô állítással,
és látszattal szemben A TUDAT az
elsôdleges teremtô erô. (Igen, elsôre még annál is megrázóbb tapasztalat,
mint annak tudomásul vétele lehetett, hogy a Föld forog a Nap körül; hát még ha
bele is pillant az ember…;-)
Természetesen a kicsiny
(ámbátor potenciálisan holografikusan mindenséges!) emberi elme, az én, és
’holdudvara’ olyan A TUDAT (jómagam örök Világcsodának neveztem elsôre:)
végtelen ‘óceánjában’, mint valami homályos buborék, hogy valamely képpel
próbáljam illusztrálni a helyzetet. Ahhoz, hogy az én hajlandó legyen átlépni a
saját árnyékát… (khm;-), vagyis feladni hegemóniáját, tanulnia, kísérleteznie,
és gyakorolnia kell. Méghozzá, amint
láthattuk fent, lehetôleg élethossziglan, alaposan, kitartóan, stb.
Ehhez itt csak azt fûzném
hozzá, hogy a maximalista (saját bevallása szerint is a hírhedt/híres jyllandi ‘paraszt’
nyakassággal, és kitartással megáldott/megvert) Jes Bertelsen ugyan szerintem
túlzásba viszi a követelményeket (aminek megvan az oka, de errôl majd az
esszében), abban azonban igaza van, hogy elszántság, és gyakorlás nélkül a
megvilágosodás sem elérhetô.
De itt, és most nekünk az a
legfontosabb, hogy J.B. aki egy tibeti mester – Urgyen Tulku Rinpoche – által beavatott, autorizált dzogcsen
mester, aki a saját mestere nyomán és annak bíztatására olyan pedagógiát
dolgoz-ott ki, ami a ‘mi fajtánknak’, a kifele fordult, önzô, nyüzsgô, telhetetlen,
agresszív, tudat-ta-lan (mély tisztelet a Kivételeknek!:) nyugati embernek
szól. Ezen törekvésnek egy kis gyöngyszeme a fenti szöveg.
Az esszé után pedig
szándékomban áll Dzogcseprakszis címû zseniális pedagógiai remekmûvét is
lefordítani; - ha az Ég is úgy akarja kb. egy év múlva olvasható lesz magyarul.
Zárásként visszatérve kicsit
az alvásba merülésre, amint fentebb ígértem. Tapasztalatom szerint
(kicsodáé is?; az ego már régen alszik!;-) van egy fázis, amit magam ‘téma
nélküli állomállapotnak’ neveztem el. Ilyenkor elôbb-utóbb mintegy felkínál a
tudat valamely témát, tartalmat, ami lehet soha nem látott és soha többé nem
látható borzalmas, vagy éppen gyönyörû kép és/vagy jelenet… Na most, a
felkészületlen embert, értve ezalatt mindenekelôtt azokat, akik egójukkal
azonosítják magukat, és még elképzelni sem tudják, hogy ennek határain és
korlátain túl található minden, ami csak fontos, lényeges, de az is, amirôl
általában nem akarnak tudni, ami elnyomódik, amit elhessegetnek ébren… nos az
ilyen embert egyszerûen elsodorhatják a felbugyogó, ráömlô, dôlô tört-én-és-ek.
Esélye sincs arra, hogy a tudat és/vagy az elméje kötetlen, elillanó játékának
fogja fel az élményt, bármilyen ijesztô, vagy ön-leleplezô is legyen adott
esetben.
Csak elképzelem, hogy milyen
megrendítô, netán ôrülten veszélyes is lehet ilyesmibe beleragadni. Hívôknek
talán még inkább, akik bármikor az elméjük által ‘megvalósított’ poklukban,
vagy menyországukban találhatják magukat… A jó hír az, hogy a tapasztalataim
azt is mutatják, aki valóban éber marad-t azonnal el tudja hárítani az ilyen
‘ajánlatokat’. Errôl többet az álomjóga kapcsán majd a hoszabb esszében.
Összefoglalva: a veszélyek ellenére érdemes próbálkozni, mert siker esetén
csudálatos belátás-ok-ban lehet részünk!
Ízelítôül egy gyönyörû
beavatási dal Sabkar Láma
‘elôadásában’ (Agócs Tamás fordítása tibeti eredetibôl)
A
GARUDA RÖPTE
4.
ének
Beavatás
a tudat alapvetô természetébe
Láss csodát!
Most pedig szerencsés
gyermekem, ide hallgass!
Ha minden igyekezeted ellenére
nem találsz egy csöppnyi létezôre,
Melyre mintegy rábökhetnél, s
azt mondhatnád: “Ez a tudat” –
Nos,
e sikertelenséged a lehetô legnagyobb siker!
Tudatunknak
bizony nincsen idôbeli eredete,
S
mivel ôsidôktôl fogva üres, lehetetlen megragadni.
A
jelenben nincs lakóhelye, alakja és szine sincsen,
Sehova
nem tûnik tova, mégsem marad semmi nyoma,
Mozdulata
üres mozgás, üressége üres látszat.
Magának
a tudatnak nincs legelsô oka,
Külsô
okok nem képesek megszüntetni,
Nincs
mit hozzádni, nincs mit elvenni belôle –
Nem
telik meg, nem ürül ki.
Benne
van az egész szamszára és nirvána,
És
ezért egyiket sem szereti jobban a másiknál.
Bár
nem tudunk rámutatni, mégsincs semmi akadálya,
Hogy
bármilyen formát öltsön. Nem azonos semmivel sem,
Túl
van léten és nem léten, nincsen kezdete és vége.
Nem
változik és nem halad, nem születik, nem pusztul el,
Tiszta
fénye nem gyarapszik, nem apad.
Áttetszôen
makulátlan kristálygömbhöz hasonlít a tudat.
Lényegét
tekintve üres (mivel semmi kézzelfogható nincs benne),
Természeténél
fogva világos (mivel minden dolgot megvilágít),
együttérzése
pedig akadálytalan (mivel mindenre egyformán nyitott).
Nem
szennyezi be a szamszára semmiféle hibája és vétke.
Tudd
meg, örök idôktôl fogva tudatod maga a Buddha.
E megállapítással beavatást nyertél a
tudat alaptermészetébe,
mely
maga a természetes jelenlét.
Sabkar Láma
Lábjegyzet: A ‘tudatod maga a Buddha’
megnevezés természtesen csak buddhista kontextusban érvényes. Maga Jes
Bertelsen pld., aki mielôtt a karma össze nem hozta a mesterével a keresztény
misztikára kívánta volna alapozni megszabadító pedagógiáját (a
misztikátlanított, szerinte mintegy ezoterikusan ‘gyökértelen’, vérszegény
északi protestáns felületes ‘kereszténységgel’ szemben) semmi különösebb nehézséget
nem lát-ott a tudat alaptermészete megélését megfogalmazni próbáló keresztény,
és buddhista változatok egyeztetését illetôen.
Mindenség-Valamely Univerzum-Tejútrendszer-Naprendszer-Föld-Európa-Dánia-Koppenhága-Nørrebro-2012.
Augusztus 12.
Szeretettel
Ørvinetek
© Minden
jog és kötelesség fenntartva! J
Ide írom, mert itt írtad: "no és a kevés visszajelzés sem igazán lelkesít"
SvarSletAz Isten :) Áldjon meg!