Figyelem! A fordítás ön, és
közszorgalomból készül! Minden jog a szerzôé, és a fordítóé!
JES BERTELSEN
A TUDAT LEGBENSEJE /
DZOGCSEN
ELÔSZÓ
A következô írást
mint egy szak, vagy tankönyvet kell felfogni, ami a kétirányú tudatprakszisról,
és a dzogcsenrôl, valamint e két gyakorlat-rendszer viszonyáról szól.
A dzogcsen, mint kiépült tanítás,
és realizált tudattapasztalat – mint készség, ha úgy tetszik -feltehetôleg ie.
500 körül jelent meg nyilvánosan, feltételezhetôen a mai Pakisztán területén, a
Swat völgy környékén, és valószínûleg a biztosan élt, de erôsen mitologizált
Garab Dorje tanításának köszönhetôen. 700 körül érkezett meg Tibetbe a két
indiai tanító, Vimalamitra és Padmaszambhava közvetítésével, és – a
viszonylagos elszigeteltségben – a buddhista nyingma iskola központi prakszisa
lett és maradt. Csak a mi idônkben - rádásul erôsen korlátozott formában
– ismerkedett meg a dzogcsennel a nyugati világ.
A spirituális gyakorlási
rendszerek között a dzogcsen egy nagyon meredek út, és mindíg is nagy
óvatossággal kezelték, már amikor nem volt abszolút titkos tudás. Nem hatalmi
szempontok okán, hanem hogy óvják a tradíciót a felhígulástól, és hogy
felkészült tanító hiányában megvédjék a felkészületlen tanulókat a ’technika’
radikális következményeitôl. Ezekben az években tibeti lámák utaznak és
tanítanak szerte a nyugati világban, és sok idáig titokban tartott dzogcsen
szöveg csak most kerül nyilvánosságra, és fordíttatik le (e könyv irodalmi
alapanyagát kizárólag ilyen ’hivatalosan’ felszabadított és lefordított mûvek
képezik). Egyes nyugati tanulók is csak napjainkban kapnak elôször engedélyt a
dzogcsent tanítani, és így megtárgyalásra kerülhet, milyen módszerek is
jöhetnek szóba a nyugati kultúrában.
Az, aki résztvesz a dzogcsen
pedagógia kimunkálásában több nehézséggel találkozik; noha a dzogcsen maga
transzkutúrális – egy olyan gyakorlási rendszer, ami végülis tudati
törvényszerûségekkel, és az együttérzés mibenlétével foglalkozik, ami
feltehetôleg egyöntetû minden emberben, függetlenül a kultúrális
hovatartozásától – a tanítás felépítése elsôsorban Indiában és Tibetben folyt,
olyan idôkben és olyan helyeken, amik a nyelvet és a történelmet tekintve
nagyon távol vannak a mi tapasztalatainktól. A dzogcsen – bizonyos bevezetô
lépésekben – olyan célt jelöl ki, amint mondják nem nyelvi, és
megváltoztathatatlan. De az idevezetô út leírását ki kell alakítani, és most,
amikor a dzogcsen utat talált Nyugatra – át is formálni.
Bizonyos értelemben ez mindíg így
is volt. A dzogcsen megjelenése óta folyamatosan bôvült és átfogalmaztatott
(amely folyamatban Longcsen Rabjam szintézise az 1300-as években, valamint
Jigme Lingpa tan-újrafelfedzése, és sûrítése 1700 körül jelentôs mérföldkövek
voltak). Ez nem valami egyszerû processzus. Ma pedig talán még összetettebb
feladat, mint valaha. Az ember nem tud elmélyülni a meditatív folyamatokban
anélkül, hogy ne fedezné fel a nyugati nyelvek fogalmi szegényességét – igen a
dánét is – amikor a tudat mûködésének leírását kívánja árnyalni.
Ezért nem írható egy errôl szóló
könyv anélkül, hogy az ember rá ne kényszerüljön egyfajta mûnyelv teremtésére,
legalábbis bizonyos passzusokban. Új szavakat kell feltaláljon. Valamint az
ismerteket jelentésük határain túlra ne ‘facsarja’. Ha bizonyos fordulatok e
könyvben erôltetettnek tûnnek, arra kérem az olvasót, hogy legyen türelmes,
részint a feladat különlegességére gondolva: nyelvi leírását adni egy olyan
tudat-tréningnek, amely nagyrészt túl mutat a nyelven, és eredetileg szankszrit
és tibeti nyelven épült fel (két olyan nyelv, amelyek a szakértôk szerint
kivételesn gazdagok az elme és mûködése fogalmait tekintve).
Az a tapasztalatom, hogy az ember
nem képes argumentálni – voltaképpen nem is kell – vagy megkísérelni rábeszélni
másokat arra, hogy belekezdjenek az intenzív tudat-réningbe. A dzogcsen, és
ennek elôzetesei, amilyen a dupla-irányú tudat gyakorlás például – túl azon,
amik különben – eszközök, és megközelítések az elmélyülésre, valamint az emberi
fejlôdés elôsegítôi. Valamely intenzív spirituális gyakorlás során az ember rövid
idô alatt jelentôs mennyiségû egzisztenciális tartalommal szembesül. Ami komoly
mennyiségû szenvedést is jelent. A dzogcsent ebben a könyvben több helyen, mint
felébredést mutatjuk be. Igaz, amire felébredünk az bizony erôsebb jelenlét és
intenzívebb élet. De jelen van a saját és mások tudott - nem tudott szenvedése
is. Mégis éppen ez, a hosszú idôn keresztül csak villanásnyian megjelenô
fokozott éberség teszi, hogy az ismert valóság, a magasabb éberség mellett
álomszerûnek tûnik, és ez a tapasztalat bírja rá a gyakorlót, hogy folytassa az
elmélyülést.
A könyv két részbôl áll.
Az elsô a kétirányúság
gyakorlatáról és mélyebb aspektusból magáról, ennek pedagógiájáról szól. A
másik részben pedig rendbe állítjuk a dzogcsen fô fogalmait és
alapperspektíváit, valamint noha némileg leegyszerûsített formában, de
remélhetôleg nem kevésbé reálisan bemutatjuk magát a dzogcsenprakszist.
A bemutatás során megkíséreljük a
kettôs irányultság és a dzogcsen viszonyát tisztázni, mind az eltéréseket, mind
a hasonlóságokat illetôen.
Egy rövid passzusban megkísérljük
bebizonyítani, hogy a kettôs irányultságú tudatgyakorlás pedagógiája a konkrét
tréning során elôkészítô és elôtréning módján mûködhet a kifinomultabb
dzogcsenpedagógiához képest.
Az elsô rész rokonságban áll a megelôzô
három tudatról szóló könyvel: Magasabb tudat, A tudat
felszabadítása, és a Most mennyországa. Ezekben a könyvekben
sok minden alaposan kifejtett és megdolgozott témánkat illetôen, amiket itt
rövidebbre fogunk.
A második rész közvetlenül
összekapcsolja a megelôzô könyvekben ismertetett gyakorlási rendszert a
dzogcsennel, amint a Szívima és ikon-misztika diszkrét,
kevésbé közvetlen módon megkísérelte összehasonlítani a kettôs irányultságú
tudatgyakorlást a keleti egyház szívmisztikájával.
Túl azon, hogy ez a könyv
felfogható, egy a dzogcsent nyugatra plántálni kívánó átfogó igyekezet
részeként, azt is megkísérli, hogy kielégítse azok kimondott igényét, akik
tanulmányozzák és gyakorolják a kettôs tudatirányultságot. Ôk azok, akik
kinyilvánították, többet, és részletesebben kívánnak tudni a kettôs irányultság
és a dzogcsen viszonyáról. Eza könyv ippeg ezt próbálja pontosítani.
A tényleges tanítás mind a kettôs
irányultságot, mind pedig a dzogcsent illetôen kölcsönösen egymásra ható, a
téma iránt érdeklôdô és gyakorló emberek kis csoportjaival zajlik. Miközben
írtam elképzeltem ezen emberek bizalmas belsô körét, ahová invitálom az
ismeretlen olvasót is. A könyv ’mi’ hangvétele arra a közös tapasztalatra és
tréningre utal, ami egy ilyen csoportban történik. Minden eshetôségre, és a
kreatív viccelôdés nevében, ez a csoport a leendô gyakorló olvasónak is helyet
biztosít. A köny ezért három fajta emberhez szól: elôször is az általam ismert
tanulóknak és gyakorlóknak, azután az egyidejû ámde ismeretlen olvasónak, akit
jóelôre türelemre intek, és akitôl elnézést is kérek a bennfentes hangnemért,
ami elkerülhetetlennek bizonyult a tapasztalatok elmélyülése nyomán. Végül
pedig viccbôl és komolyan, a jövôbeli gyakorló olvasónak is szól a könyv, aki
így visszatekinthet az elsô bizonytalan lépéseire egy a jövôben remélhetôleg
jobban bejárt ösvényen.
Egy sor ember segített
közvetlenül, vagy közvetve az átfogó, sok éves folyamatban, aminek
kikristályosodása ez a könyv.
Elsôsorban a Növekedés központban
lakók, akiknek közremûködése nélkül nem is lett volna lehetséges megalapítani
tréningközpuntunkat a Limfjord – öböl partján.
Konkrétabban: Neel Fasting írta
gépbe a kéziratot nagy türelemmel. Satyarthi, Marianne Walter, Henrik Norsker,
és persze Neel olvasták el a részletekre is figyelve a készülô szöveget, aminek
alapján rengeteg tisztázatlan részt tisztáztunk. Erik Pema Kunsang megszokott
kritikus gondosságával vizsgálta át a készülô könyvet, ami sok pontosítást,
valamint egy hosszabb és elmélyültebb kommentárt hozott magával.
Túl ezen Marianne döntôen
besegített a konkrét tanítási folyamatba a fizikai tréning és ellazulás
instruálásával, valamint avval, hogy mintegy tükörként is mûködve reflektált a
tanításra végig.
Mindenkinek nagy köszönet jár.
Egy másik csoport is felmérhetetlen
segítséget nyújtott, mégpedig a Tulku Urgyenhez közeli tanulói kör. Andreas
Kretschmar, és Erik Pema Kunsang mint tapasztalt gyajkorlók és tolmácsok
mûködtek közre abban az oktatásban, amit az évek során kaptam a mestertôl. És
Bo Colomby valamint Maria Binder Schmidt a tolmácsolókkal egyetemben megnyíltak
az újonnan jött elôtt. Mindezért is nagy köszönet jár.
Végül pedig köszönet Henrik
Norskernek, hogy megmutatta az utat Asura-ba. [Intim közlés, csak sejtem mire
utalhat!:]
A TUDAT
Lépcsôk és funkciók
A közönséges tudatot sokféle
modon lehet leírni.
Kezdhetjük két vonása
kiemelésével: izoláció és szekvencialitás.
Az izoláción az értendô, hogy az
én, avagy a figyelem központja a többi embertôl, a külvilágtól elszigetelként
éli meg magát. Noha az én képes kommunikálni másokkal, és egyfajta együvé
tartozási érzésen nyugszik a külvilágot, és a többieket illetôen is, mégis úgy
tapasztalja mindenki, hogy a tudat-a be van zárva a testébe, elválasztva a
többi ember bennsejétôl. Ez az elzártság ugyan individuálisan úgy élhetô meg,
mint a kontakt, kommunikáció és együvé tartozási érzés szükségszerû másik
oldala. Az elválasztás és az én határhúzása egy része a közönséges tudat
dualizáló alapfunkciójának: a közönséges tudat mûködése a szubjektum és az objektum
elválasztásából áll.
A szekvencialitás a tudatnak arra
a sajátosságára utal, hogy amit tapasztal, azt sorban, egymás után rendezi és
értelmezi.
Mert esik, azért vizes az utca.
Elôször esik, és ezt úgy éljük meg, mint annak okát, hogy az erdôben csuromvíz
a fû, és ezért a zoknim átázik, amikor sétálok. A vizes fû tegnap reggelre
emlékeztet, amikor a dér tett minden zöldet nedvessé. A tudat értelmezi és
rendezi a szekvenciákat egymás után, éppen úgy, ahogy a nyelv rendezi a
szavakat egymás után mondatokba, sorról sorra.
Az éberség hierarchájában a
közönséges tudat alatt található az álom funkció, és ez alatt a a mély
álomtalan alvás. A közönséges tudat szintje ’fölött’ pedig az éberség skálán a
bensô tudatszintek találhatóak.*
* Jegyzet: Tudatszintek:
Az ezoterikus tradíciók mind keleten, mind nyugaton hét tudatszinttel
operálnak.
Az elsô szint a
fizikai, a test, és a fizikai dolgok tudata. A második az éteri: az
életenergiák áramlása, és a légzés életadó karakterének tudása. A harmadik
szintet asztrálisnak hívják, és ez tartalmazza a szimpátia/antipátia
érzelmeket, az álmokat, valamint az archetipikus, sorsmeghatározta mintákat. A
negyedik szint a mentális, a gondolatok és a szerelmi élet terepe. Az ötödik,
hatodik, és hetedik szint a szív, és a tudat magasabb, avagy bensôbb szintjei,
a kozmikus, és a nonduális, megvilágosodott tudatszint.
Tegyük fel, mintegy leíró
metafóraként, hogy a közönséges, duális tudatszint feletti, de még a nonduális
szint alatti lépcsô holografikusan mûködik, ami azt jelenti, hogy az egész
benne található a részben, oly módon, hogy minden egyes tudatnak principiálisan
bejárása van minden egyes tudatba, illetve a tudategészbe. Egyelôre úgy néz ki,
hogy így egy ilyen tudatszint skálát kapunk, ami a ´legalacsonyabb szinten
indul, és a legmagasabban végzôdik: (mély, álomtalan) alvás, álom, ébrenlét,
holografikus tudatállapot (ötödik és hatodik szint), valamint a nonduális,
teljesen éber tudatállapot (hetedik szint).
A közönséges tudat izolált,
duális, és elválasztott , míg a holografikus tudatfunkció lényében
összekapcsolódik mindegyik más tudatszinttel. És míg a közönséges tudat
asszociákon keresztül, kauzálisan, és szekvenciálisan mûködik ugye, addig a
holografikus tudatfunkció egyidejû, és összehasonlítva a közönséges duális tudatszinttel,
nem-oksági, spontán és pillanatnyi.
Ahhoz, hogy a közönséges tudat
képes legyen váltani a latens holografikus funkcióra, le kell tegyen az izolált
és szekvenciális mûködési módjáról.
A kettôs irányultságú
tudatprakszis, az hogy a figyelem nyelvhasználat nélkül tudomást vesz
tenmagáról momentán, lassan begyakoroltatja a közönséges tudattal, hogy
felhagyjon ezekkel.
A közönséges tudatállapotban a
szubjektum azonosul az objektummal – avagy ez iránt érdeklôdik elsô
sorban, míg a kettôs irányultság arról szól, hogy a szubjektum (az én, a
figyelem) elveszítse érdeklôdését az objektummal való azonosulást illetôen, és
mindenek elôtt egy pillanatra tudomást vegyen tenmagáról.
A tudat minden tartalma, minden
állapota csak alkalmat jelent a kettôs irányultságba lendüléshez. Ezáltal
ideális esetben kiegyenlítôdik a különféle tudattartalmak különbségei iránt
való érdeklôdés.
Minden tartalom és állapot
egyformán megfelelôen alkalmas arra, hogy a figyelem momentán a saját magáról
való tudásra használja.
Ami történik, avagy nem történik
az elmében közvetlenül a kettôs-irányultság pillanata után ugyanilyen mindegy a
gyakorló számára. Minden esemény az elmében ez után a pillanat után, amit
átélt, avagy szeretne átélni ugyanis megint a szekvenciális, értésprodukáló,
közönséges duális és oksági elme mûködésének eredménye.
A kettôs irányultság pillanat
ellenben, amikor a figyelem momentán és nyelv nélkül elsôsorban tenmagával
’foglalkozik’, a szubjektum éber esszenciájába nyílik. Ez A prakszis lassan
hozzászoktatja a tudatot, hogy van más mód is, mint a szokásos, közönséges
duális mûködés.
A kettôs irányultságú pillanat
elsôsorban is, nyitott – szemben a magát feledett, zárt, közönséges
szubjektummal. És ebben a pillanatban bizonyos értelemben irracionális, miután okságilag,
vagy asszociációiban nem függ össze sem a lendülettel, sem az ezt követô elme
élménnyel.
A kettôs tudatirányultság
prakszisán keresztül megtörik, illetve dekódolódik az izolált duális mód. Ez a
tréning az egyik szükséges feltétele annak, hogy a tudat váltani tudjon a
holografikus mûködés módra, ami sem nem monadikus, sem nem oksági sorkövetô. A
másik feltétel az, hogy a gyakorlónak bíznia kell ahhoz, hogy feladja a
megszokottat és ismertet, és meg kell nyílnia az ismeretlennek.
Ez bizalom a saját prakszisban,
de a tapasztalat mutatja, hogy ez összefügg a tanulási folyamatba, valamint a
tanítóba és ’vonalába’ fektetett bizalommal is.
***************************************************
***************************************************
Itt a részlet vége, mert a szöveg elindult a könyvvé válás útján. Ha az Ég is úgy akarja, 2019 telén meg is jelenik!
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
SvarSlet